21 juli 2016

Referentverhaal

Klantervaring van Rens van der Westen, directeur Noud Luykx BV

‘Met Exact Online kun je alles in één oogopslag zien’

Noud Luykx , de oprichter van het bedrijf Noud Luykx BV, is per 1 januari 2012 met pensioen gegaan. Rens van der Westen, werkzaam sinds 1978 en sinds 1998 mede-aandeelhouder, heeft het volledige aandelenpakket overgenomen en voert nu de leiding over het bedrijf dat haar activiteiten heeft gericht op de industriële oppervlaktebehandelingbranche. Rens wil met al zijn energie, creativiteit en deskundigheid het bedrijf verder laten uitgroeien tot ‘de specialist’ op het gebied van oppervlaktebehandelingen. Hierbij staat de klant centraal en zoeken zij voor ieder probleem een oplossing, zonder afbreuk te doen aan kwaliteit. Deze strategie bezorgt hun veel tevreden klanten en deze worden door het bedrijf gekoesterd.

‘Ik wil moderniseren in mijn bedrijf’

Rens van der Westen ergerde zich aan de ouderwetse manier waarop de vorige eigenaar de boekhouding deed. ‘Het ging wel goed, maar hij deed alles met de hand en dat duurde ontzettend lang,’ vertelt Van der Westen. ‘Hij leverde alles op schrift aan bij de accountant, die vervolgens alles moest invoeren in de computer. Dat is dubbel werk. Ik wilde heel graag moderniseren binnen het bedrijf.’

En dat was te merken toen Van der Westen begin 2012 eigenaar werd. De boekhouding ging volledig op de schop. Hij werkte met andere accountants samen, maar de beste ontmoette hij pas onlangs in Spanje. ‘Ik hoopte dat ik in een klein Spaans dorpje geen toeristen zou tegenkomen, loop ik de eerste supermarkt in en hoor ik onmiddellijk mensen Nederlands praten. Ik zei nog tegen mijn dochter: tjonge, zelfs hier zijn Nederlanders.’

Het bleek Corine Verbeek te zijn, van BnP Accountancy & Advies, met wie hij aan de praat raakte. Sindsdien werkt zij als accountant voor hem. ‘Ik vroeg aan Corine: wij willen moderniseren, wat raad je ons aan? Corine vertelde me dat ik voor Exact Online moest kiezen, dat zou simpel en modern werken.’

‘Exact Online werkt met leuke grafieken’

Van der Westen wil Exact Online eerst zelf helemaal onder de knie hebben, voordat hij het overdraagt aan zijn secretaresses. ‘Ik werk er nu drie maanden mee en het werkt inderdaad vrij simpel. Ik heb nog wel veel vragen, maar wij zijn ervan overtuigd dat dit in de toekomst veel gaat opleveren. Je kunt alles in één oogopslag zien: inkopen, verkopen, winstmarges en boekingen die openstaan. Het programma werkt heel mooi en duidelijk met grafieken. Je ziet in één keer de verschillen per maand. Dat werkt heel motiverend, zolang de lijn in de grafiek omhoog gaat natuurlijk,’ zegt Van der Westen lachend.

‘Ik bespaar nu een hoop tijd en geld’

Ook al vindt Van der Westen de maandprijs voor Exact Online hoog, het gaat om het rendement. ‘Het programma onderhoudt zichzelf. Je hebt niet te maken met updates en als er een wetsverandering komt, wordt dat vanzelf aangepast.’

Daarbij verloopt alles een stuk sneller omdat het programma online werkt. ‘Laatst was er iets in het progamma weggehaald in Exact Online. Ik belde mijn accountant (op zaterdag) en binnen een half uurtje had ze het opgelost en kon ik weer verder.’

Van der Westen hecht er veel waarde aan dat hij zijn accountant altijd even kan bellen met een vraag. Over zijn vorige accountants was hij niet tevreden. ‘De rekening ging bij wijze van spreken al lopen, als de telefoon bij hun overging. Het waren goede accountants, maar te duur. Ik wilde een accountant die ook een beetje met me meedenkt. Nu zetten wij alles zelf in Exact Online. Daardoor besparen wij een hoop tijd en geld. Het werkt erg efficiënt, waardoor ik me meer kan focussen op de hoofdzaken van mijn bedrijf.’

 

Voordelen van Exact Online:

• Alles in één oogopslag te zien
• Het programma werkt motiverend
• Het programma onderhoudt zichzelf
• De boekhouding gaat sneller omdat alles online met de accountant valt op te lossen
• De prijs-kwaliteitverhouding is goed